Με αφορμή μια φωτογραφία που ανέβηκε λίγες μέρες πριν στο σάιτ του χωριού
αλλά και το σχόλιο που τη συνόδευε, το οποίο και αναδημοσίευσε η ΚΑΤΟΨΗ
katoci.blogspot.gr/2014/08/1577.html
Σε ναό του 1577 στη Θεσπρωτία ανακαλύφτηκε τυχαία η παλαιά είσοδος!
Σε ναό του 1577, του αγίου Δημητρίου, στο Πολύδροσο Θεσπρωτίας ανακαλύφτηκε τυχαία, κατά τις εργασίες αποκάλυψης της παλαιότερης μορφής της εκκλησίας, η παλαιά είσοδος. Ο καλός και δραστήριος ιερέας της ενορίας π. Δημήτριος Μαρτίνης, σημειώνει σχετικά: «Αυτές τις μέρες συνεχίστηκε το έργο αποκάλυψης του πέτρινου τοίχου της παλιάς Εκκλησιάς μας και όλως αναπάντεχα είδαμε να αποκαλύπτεται η παλιά είσοδος του ναού, που αντιστοιχεί στην πρώτη περίοδο της ζωής του ( 1577-1888). Υπέστη μια ζημιά από το άνοιγμα του παραθύρου το 1970, αφού προηγουμένως είχε σφραγιστεί με πέτρες κατά την επέκταση του το 1888. Ακόμα ένα τμήμα της καλύπτεται από το πέτρινο πεζούλι που είναι και αυτό από την αναστύλωση του 1970. Στενή, χαμηλή , πολύ απλή , αλλά φορτωμένη με πολλά χρόνια ζωής που αγγίζουν την μισή χιλιετία. Την βλέπεις και αισθάνεσαι να μιλάν οι πρόγονοί μας μέσα απ' αυτήν....».
μπήκα στην περιέργεια να ψάξω το όλο ζήτημα και να ανακαλύψω πράγματα που δεν ήξερα για την αγαπημένη εκκλησία του χωριού μας. Τον Άγιο Δημήτριο που και την Αδελφότητα των απανταχού Πολυδροσιτών ενδιαφέρει ξεχωριστά. Χαρακτηριστικό μάλιστα είναι πως η σφραγίδα της Αδελφότητας φέρει στο κέντρο της την εικόνα του Αγίου Δημητρίου, είναι δηλαδή το σύμβολό μας.
Ανάμεσα στα πολλά που μελέτησα και τις πληροφορίες που πήρα, το ιδιαίτερο ενδιαφέρον μου τράβηξε ο όρος
"σαλευθείσα Αγία Τράπεζα". Και σε συνδυασμό με το ακόλουθο απόσπασμα που διάβασα στο βιβλίο του ιερέα του χωριού μας, του π. Δημήτριου Μαρτίνη, "Η εκκλησία του χωριού", σελ. 16:
«[…]
Η τακτική της ανακαίνισης των πάντων εκδηλώθηκε ακόμα και στο πιο ιερό σημείο του χώρου, στην Αγία Τράπεζα, η οποία επίσης μετακινήθηκε και άλλαξαν οι διαστάσεις και η πλάκα που την κάλυπτε εντοιχίσθηκε στο νέο καμπαναριό και όλα κατέληξαν σε μια λαμπρή τελετή εγκαινίων υπό τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Μακαριστό Νικόλαο. Διασώθηκε όμως ως είχε το εξαιρετικό λιθόστρωτο δάπεδο, που στην αρχή καλύφθηκε εξ ολοκλήρου με μία μοκέτα, σήμερα όμως φαίνεται στην παλιά του μορφή.[...]»
Και λίγο παρακάτω, στην ίδια παράγραφο, διαβάζουμε πως ο άνθρωπος που ήταν εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπος του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου και είχε ουσιαστική συμμετοχή σε κάθε επί μέρους ζήτημα, ήταν ο θείος μου ο Χρυσόστομος Λαμπρίδης. Στην απέναντι μάλιστα σελίδα ο Χρυσόστομος χαρακτηρίζεται ως προεξάρχων στα έργα του Αγίου Δημητρίου.
Λίγο παρακάτω, στη σελ. 21, μαθαίνουμε πως από το 2009 και μετέπειτα το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο του Αγίου Δημητρίου έβαλε στόχο αφενός να κάνει απαραίτητα έργα συντήρησης στο ναό (προβλήματα από υγρασία και καπνιά) και αφετέρου να αποκαταστήσει και να αναδείξει το ναό με την όσο το δυνατόν πλησιέστερη μορφή που είχε πριν τις αναστηλωτικές εργασίες του 1970, ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του όρου "Διατηρητέο Μνημείο".
Στη συνέχεια μαθαίνουμε πως έχει βγει και μελέτη, το 2011, που εγκρίθηκε και από την αρχαιολογική υπηρεσία και υποβλήθηκε στην Περιφέρεια Ηπείρου με σκοπό να ενταχθεί σε πρόγραμμα υλοποίησης. Μάλιστα και ο Περιφερειάρχης Ηπείρου διαβεβαίωσε πως το έργο βρίσκεται σε προτεραιότητα. Μόνο που οι οικονομικές συνθήκες είναι δύσκολες. Και άρα απαιτείται άλλος τρόπος για να συγκεντρωθούν τα χρήματα. Όπως οι εύποροι Χριστιανοί που θα μπορούσαν να επωμισθούν ένα τόσο σπουδαίο και θεάρεστο έργο.
Επειδή δε μου αρέσει να μασώ τα λόγια μου, θα πω ευθέως ότι όλα αυτά μου άφησαν μια πικρή γεύση. Και δικαίωσα απόλυτα το θείο μου που όταν πέθανε το Μάρτη του 2009 έκπληκτοι μάθαμε πως δεν επιθυμούσε να ταφεί στο Πολύδροσο. Σαν εκείνο τον αρχαίο Ρωμαίο, το Σκιπίωνα τον Αφρικανό, που έγραψε το περιλάλητο: "Αγνώμονη πατρίδα θα σου στερήσω τα οστά μου".
Δεν το λέω απλά και μόνο γιατί είναι φανερό πως καταδεικνύεται ο Χρυσόστομος Λαμπρίδης ως ένοχος έργων που ζημίωσαν και το διατηρητέο του μνημείου αλλά και αυτήν την ιερότητά του ακόμη, μα γιατί ερευνώντας το όλο ζήτημα βρέθηκα μπροστά σε αναπάντεχες αποκαλύψεις. Και όμοια με άλλους που αποκάλυψαν αναπάντεχα την παλιά πόρτα του Αϊ - Δημήτρη. Γιατί τόσο εκείνοι όσο κι εγώ μοιάζουμε με κάποιον που παριστάνει τον Κολόμβο και ανακαλύπτει εκ νέου την Αμερική. Θέλω να πω ότι τίποτε το νέο δε φέραμε στο φως. Απλά βγήκαμε από το προσωπικό μας σκοτάδι και αρχίσαμε να ξετυλίγουμε το μίτο που οδηγεί στην αλήθεια.
Ξεκινώντας από την πόρτα που όταν την ανέφερα στον πατέρα μου ως μεγάλη είδηση, μου απάντησε πως κομίζω γλαύκας εις Αθήνας και άρχισε να μου την περιγράφει από τηλεφώνου και με απόλυτη πιστότητα με όσα εγώ στην άλλη άκρη της γραμμής έβλεπα μέσω διαδικτύου στην παραπάνω φωτογραφία. Πρόσθεσε μάλιστα ότι την ύπαρξη αυτής της πόρτας την είχε αναφέρει και στην ομιλία του κατά τα εγκαίνια του Αγίου Δημητρίου, στις 26 Οκτωβρίου 1970.
Ακολούθησε κύκλος διαλόγων μέσω διαδικτύου. Στο face book, στο γκρουπ της Αδελφότητας. Κι εκεί μου αναφέρθηκε ο όρος της σαλευθείσας αγίας τράπεζας. Αναγκάστηκα αυτή τη φορά να το ψάξω πριν μιλήσω με τον πατέρα μου. Να μην τα ακούσω πάλι. Απευθύνθηκα στη φίλη κ. Νικολίτσα Γεωργοπούλου - Λιαντίνη, καθηγήτρια επί σαράντα χρόνια στη Θεολογική Σχολή Αθηνών και με διδακτορικό που αφορούσε την Αγιότητα της Εκκλησίας. Σκέφθηκα πως ένας τέτοιος άνθρωπος είναι από τους πλέον ειδικούς να με κατατοπίσουν για ένα θέμα που μιλά για το πιο ιερό σημείο ενός ναού. Εκείνη με τη σειρά της και παρά τις γνώσεις της, προτίμησε πρώτα να συμβουλευτεί ένα γνωστό της μητροπολίτη. Έτσι και έλαβα την απάντηση πως όταν για οποιονδήποτε λόγο μετακινηθεί η αγία τράπεζα ενός ναού, γίνεται μια ειδική τελετή αποκατάστασης της τράπεζας που σαλεύθηκε (κουνήθηκε δηλαδή) από τη θέση της.
Όταν της εξήγησα πως ακριβώς έχει το ζήτημα, πως αφορά επίσημη αναστήλωση, η κ. Γεωργοπούλου απεφάνθη πως είναι αδύνατον να έγινε κάτι τέτοιο χωρίς έγκριση του οικείου μητροπολίτη. Και απόρεσε ποιος ανακινεί τέτοια ζητήματα και θέτει σε αμφιβολία τις αποφάσεις ενός δεσπότη. Μου πρότεινε μάλιστα να επικοινωνήσω για το ζήτημα με τον καλό της φίλο και νέο μητροπολίτη Ιωαννίνων, Μάξιμο, και να του πω ότι τηλεφωνώ εκ μέρους της.
Επιφυλάχθηκα. Και να ενοχλήσω το σεβασμιότατο και να δώσω τέτοια έκταση στο ζήτημα. Ο σκοπός μου έτσι κι αλλιώς ήταν να μάθω την αλήθεια για το όλο ζήτημα. Και αν πραγματικά φταίει σε κάτι ο θειος μου, να το παραδεχθώ πρώτη εγώ και να ζητήσω συγνώμη εκ μέρους του, αφού εκείνος δεν είναι πια ανάμεσά μας.
Προτίμησα λοιπόν να πάρω και πάλι τηλέφωνο στο χωριό, στον πατέρα μου. Και να ρωτήσω τι ξέρει. Νέα αποκάλυψη. Μεγαλύτερη και από την προηγούμενη για την πόρτα.
Η Αγία Τράπεζα του Αγίου Δημητρίου πράγματι σαλεύθηκε από τη θέση της. Μόνο που ο Χρυσόστομος Λαμπρίδης ουδεμία σχέση είχε με αυτό. Ήταν ο μηχανικός του έργου, κάποιος Ζιάκας - αν άκουσα καλά το όνομα - που θέλησε να γκρεμίσει την Αγία Τράπεζα, γιατί ήταν ετοιμόρροπη. Τον σταμάτησε ο πατέρας μου, που ως απόφοιτος του ιεροδιδασκαλείου Βελλάς, γνώριζε πως αυτό απαγορεύεται από τους κανόνες της εκκλησίας και χρειάζεται άδεια του Δεσπότη. Πράγμα που έγινε. Ο τότε Δεσπότης έστειλε απεσταλμένο του να ελέγξει το θέμα από κοντά. Κάποιον έμπειρο ιερέα της μητρόπολης. Αυτός φτάνοντας στο Πολύδροσο και ερευνώντας την Αγία Τράπεζα διαπίστωσε πως δε φέρει λείψανα αγίων, όπως πρέπει να φέρουν όλες οι αγίες τράπεζες των ναών. Δόθηκε η εξήγηση πως ο ναός ουδέποτε είχε εγκαινιαστεί.
Η απόφαση του Δεσπότη ήταν μονόδρομος. Έδωσε εντολή όχι μόνο να αναστηλωθεί η Αγία Τράπεζα αλλά και να σταλούν στο Πολύδροσο λείψανα αγίων. Τα ιερά λείψανα αρχικά φυλάχθηκαν στον Αϊ - Λια. Και από κει μεταφέρθηκαν με επίσημη ακολουθία και επικεφαλής τον ίδιο τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας στον Άγιο Δημήτριο. Παραμονή των εγκαινίων. Και τοποθετήθηκαν μέσα σε ανοξείδωτο σκεύος στην Αγία Τράπεζα. Όλα λοιπόν κανονικά και με τους νόμους της εκκλησίας να τηρούνται κατά γράμμα.
Χρειάστηκε να ακούσω όλα αυτά από τον πατέρα μου για να προσέξω πως και στο βιβλίο του Νίκου Υφαντή που έγραψε για το έργο του Χρυσόστομου Λαμπρίδη (σελ. 196) υπήρχε εκτενής αναφορά στο θέμα αυτό. Και μάλιστα σε επίσημο πρακτικό του Πανηπειρωτικού Συλλόγου Καΐρου, του οποίου εκείνο το διάστημα ήταν πρόεδρος ο Πολυδροσίτης Σταύρος Μάκος. Αριθμός 459/17-11-1970. Κολόμβος και πάλι... ανακάλυψα μια ακόμη Αμερική...
Παραθέτω και φωτογραφία του αποσπάσματος. Που λύνει το μυστήριο με τη σαλευθείσα Αγία Τράπεζα. Και που ως ανιψιά του Χρυσόστομου καταλαβαίνετε πως είχα χρέος να ερευνήσω και να φέρω ξανά στο φως την αλήθεια που τα σαράντα και πλέον χρόνια μετά την αναστήλωση του 1970 κατάφεραν να θάψουν. Για να μην τρίζουν τα κόκαλα του θειου μου.