Η μεγάλη συμμετοχή στη σύσκεψη του Πολυδρόσου,
η καλύτερη αρχή για το συλλογικό αγώνα στο Μέσο Καλαμά
ο εκπρόσωπος των ΚΤΕΛ μάλλον δεν βρήκε λεωφορείο για να παραβρεθεί...
Σύσκεψη αγωνίας, αγώνα και προοπτικής ενάντια στην απομόνωση και την περιθωριοποίηση, για μια άλλη, αναπτυξιακή προοπτική στο Μέσο Καλαμά πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 18 Φεβρουαρίου στο Πολύδροσο Θεσπρωτίας.
Αφορμή της σύσκεψης η δραματική περικοπή των δρομολογίων των ΚΤΕΛ στην παλιά οδό Ιωαννίνων- Θεσπρωτίας κατά 75%, αιτία η συντελούμενη απομόνωση και η επαπειλούμενη περιθωριοποίηση της περιοχής του Μέσου Καλαμά.
Στη σύσκεψη παραβρέθηκαν ο Νομάρχης Ιωαννίνων κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης, ο Αντινομάρχης Θεσπρωτίας κ. Χρήστος Δήμας, ο Δήμαρχος Μολοσσών κ. Γεώργιος Παργανάς, ο Δήμαρχος Παραμυθιάς κ. Βασίλης Λώλος, ο Δήμαρχος Φιλιατών κ. Μηνάς Ντουμάζιος, ο εκπρόσωπος της Ν.Ε. Θεσπρωτίας του Κ.Κ.Ε. κ. Δημήτρης Χρήστου, ο εκπρόσωπος της Ν.Ε. Θεσπρωτίας του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ, πρώην Αντινομάρχης Θεσπρωτίας, κ. Παναγιώτης Πάντος, ο επικεφαλής της Ν.Α.Σ. του Νομού Ιωαννίνων κ. Χρήστος Μέντηςκαι αρκετοί αντιδήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι της περιοχής.
Παραβρέθηκαν οι Πρόεδροι των Τοπικών Συμβουλίων 14 χωριών από τους Δήμους Μολοσσών, Παραμυθιάς, Φιλιατών (Βροσίνα, Λεπτοκαρυά, Ραβενή, Κεραμίτσα, Μαλούνι, Καλλιθέα, Αετόπετρα, Γρανιτσοπούλα, Ζάλογγο, Πολύδροσο, Βερενίκη, Πέντε Εκκλησίες, Πετροβίτσα, Νεράιδα), εκπρόσωποι πολιτιστικών συλλόγων και Αδελφοτήτων Αποδήμων από Βροσίνα, Κεραμίτσα, Πολύδροσο, Οσδίνα, Λεπτοκαρυά, Ραβενή και πάνω από 100 κάτοικοι κι απόδημοι της περιοχής
Στη σύσκεψη, παρά την προφορική υπόσχεσή του, δεν παραβρέθηκε ο Προϊστάμενος των ΚΤΕΛ κ. Γκίκας. Μάλλον, όπως σχολίαζαν οι παρευρισκόμενοι, δεν θα βρήκε λεωφορείο για να έρθει...
Ο Πρόεδρος του Φιλοπρόοδου Συλλόγου Πολυδροσιτών εισηγήθηκε, εκ μέρους των διοργανωτών, το θέμα της σύσκεψης, ενημερώνοντας για τα μέχρι τώρα πεπραγμένα της συλλογικής κινητοποίησης, τη στάση και τις αποφάσεις του ΚΤΕΛ, την κλιμάκωση της κινητοποίησης και τους ευρύτερους στόχους της επόμενης μέρας. Ο Πρόεδρος της Αδελφότητας Πολυδροσιτών ανέπτυξε πλαίσιο προτάσεων των συλλογικών φορέων του Πολυδρόσου για μια αναπτυξιακή προοπτική στην περιοχή του Μέσου Καλαμά.
Οι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης εξέφρασαν την αλληλεγγύη τους και τη στήριξη στα αιτήματα των κατοίκων κι ανέπτυξαν απόψεις για τα αίτια της σημερινής κατάστασης και προτάσεις για την αντιμετώπισή της.
Ο Νομάρχης Ιωαννίνων διαπίστωσε ότι η απόφαση των ΚΤΕΛ σήμανε την αντίστροφη μέτρηση για την περιοχή, υποστήριξε ότι τα ΚΤΕΛ ως αυτοτελείς οργανισμοί λειτουργούν με ιδιωτικοοινομικά κριτήρια και χρειάστηκε σφοδρή πίεση εκ μέρους των Νομαρχών για να κατακτηθούν και τα σημερινά δρομολόγια (3 από Γιάννενα, 2 από Ηγουμενίτσα). Ο κ. Καχριμάνης δήλωσε ότι σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο του 2001, το νόμο του Βερελή, οι Νομάρχες δεν έχουν πλέον αποφασιστική ισχύ στα ΚΤΕΛ και έθεσε το αίτημα αλλαγής του νόμου, τη θέσπιση του δικαιώματος των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων να παρεμβαίνουν, την επιδότηση του εισιτηρίου των ΚΤΕΛ όπως συμβαίνει στις συγκοινωνίες της Αθήνας. Δήλωσε ότι πρέπει η ΕΝΑΕ και η ΚΕΔΚΕ να διεκδικήσουν από την πολιτεία την οικονομική ενίσχυση των Δήμων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης απευθείας και όχι των ΚΤΕΛ για τις συγκοινωνίες στο επαρχιακό δίκτυο. Ο κ. Καχριμάνης αναφέρθηκε, τέλος, στην κοινή μοίρα της περιφέρειας Ιωαννίνων- Θεσπρωτίας, τα γενικότερα προβλήματα στην περιοχή, ενημερώνοντας για αντίστοιχες πρωτοβουλίες.
Ο Αντινομάρχης Θεσπρωτίας δήλωσε ότι στην Κοινοπραξία των ΚΤΕΛ Ιωαννίνων και Θεσπρωτίας για τα διανομαρχιακά δρομολόγια Ιωαννίνων-Ηγουμενίτσας το 55% ανήκει στα Γιάννενα τα οποία έτσι έχουν αποφασιστική ισχύ στον καθορισμό των δρομολογίων. Παρόλα αυτά τα 3 στα 5 δρομολόγια πραγματοποιούνται σήμερα με λεωφορεία του ΚΤΕΛ Θεσπρωτίας. Ο κ. Δήμας αφού εξέφρασε τη συμπαράσταση στα αιτήματα προς τα ΚΤΕΛ αναφέρθηκε σε πρότυπα καινοτόμα σχέδια ανάπτυξης στην περιοχή και στη θέσπιση Τμήματος Μελετών στη Νομαρχία Θεσπρωτίας για την υποστήριξή τους.
Ο Δήμαρχος Μολοσσών δήλωσε ότι τα ΚΤΕΛ ως ανώνυμη εταιρία λειτουργούν με μόνο κριτήριο τη μεγιστοποίηση των κερδών τους και όχι τις ανάγκες των 60 χωριών στον παλιό οδικό άξονα Ιωαννίνων- Ηγουμενίτσας, κατήγγειλε ότι ενώ στην Αθήνα η επιδότηση δρομολογίων φτάνει στο 80% στην επαρχία - όπου υπάρχει κάθε λόγος αντίστοιχης, αν όχι μεγαλύτερης, επιδότησης- αυτή εκμηδενίζεται. Προειδοποίησε ότι και τα δρομολόγια που μέχρι τώρα κατακτήθηκαν είναι προσωρινά μέχρι να αμφισβητηθεί η οικονομική τους βιωσιμότητα από τα ΚΤΕΛ, ενημέρωσε για τις κοινές ενέργειες των Δήμων Μολοσσών, Παραποτάμου και Ευρυμενών για το θέμα. Ο κ. Παργανάς χαιρέτισε τη σύσκεψη ως ενθαρρυντική ένωση των δυνάμεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των φορέων της περιοχής και ως αποφασιστική αρχή της συλλογικής τους προσπάθειας. Πρότεινε, τέλος, να αναλάβουν οι ίδιοι οι Δήμοι της περιοχής με τα λεωφορεία τους το δρομολόγιο που λείπει, παρά τις ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες μιας τέτοιας ενέργειας («τιμή μου να κατηγορηθώ για ένα τέτοιο θέμα» είπε χαρακτηριστικά), μήπως και αντιληφθούν τα ΚΤΕΛ ότι η αυθαιρεσία τους σταματά εκεί όπου θα αρχίσει να σπάει το μονοπώλιό τους.
Ο Δήμαρχος Παραμυθιάς δήλωσε την αποφασιστική στήριξη του Δήμου στη συλλογική προσπάθεια και τη στήριξή του στη συλλογική αναζήτηση αναπτυξιακής προοπτικής στην περιοχή, καλώντας τους συμμετέχοντες να ασχοληθούν με τις προτάσεις τους σε καλοκαιρινή τους σύγκληση, επικεντρώνοντας τώρα στο φλέγον θέμα των δρομολογίων των ΚΤΕΛ.
Ο Δήμαρχος Φιλιατών δήλωσε ότι η παρουσία του, παρά το ότι τα δρομολόγια αγγίζουν μόνο τις παρυφές του Δήμου Φιλιατών, δηλώνει την υποστήριξη στα αιτήματα της περιοχής. Διαπίστωσε την ανυπαρξία ανταπόκρισης από μέρους των ΚΤΕΛ στα συλλογικά αιτήματα γιατί λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, συντάχθηκε με το στόχο επιδότησης των δρομολογίων, κάλεσε τους συμμετέχοντες σε ιεράρχηση των στόχων και διασαφήνιση ακριβούς πρότασης δρομολογίων με την υποστήριξη όλων των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Δήλωσε, τέλος, συμπαραστάτης στα θέματα ευρύτερης αναπτυξιακής προοπτικής στην περιοχή του Μέσου Καλαμά.
Η σύσκεψη, μετά από -δυστυχώς λίγες- τοποθετήσεις εκπροσώπων των χωριών (λόγω του συμπιεσμένου χρόνου μιας ημέρας τοπικών γιορτών σε όλα τα χωριά), κατέληξε σε τρεις κοινούς στόχους του συλλογικού αγώνα:
- τροποποίηση του προεδρικού διατάγματος που ορίζει την αυτοτέλεια των ΚΤΕΛ στην κατεύθυνση της αποφασιστικής συμμετοχής της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στις αποφάσεις τους
- ενίσχυση, από μέρους της πολιτείας, απευθείας των Δήμων για τα δρομολόγια κι αποφασιστική επιδότηση των επαρχιακών δρομολογίων
- άμεση δρομολόγηση εσπερινού δρομολογίου στον παλιό οδικό άξονα Ηγουμενίτσα-Ιωάννινα και δρομολόγηση πρόσθετων δρομολογίων στις δύο κατευθύνσεις τη θερινή περίοδο με τις αυξημένες επιβατικές ανάγκες
Τα αιτήματα αυτά απευθύνονται προς τη Βουλή των Ελλήνων, την Κυβέρνηση, τη διοίκηση των ΚΤΕΛ Ιωαννίνων και Θεσπρωτίας.
Η σύσκεψη κατέληξε στην απόφαση συνέχισης του συντονισμού και της συνεργασίας των χωριών της περιοχής και την προετοιμασία συνεδρίου για την αναπτυξιακή προοπτική στην περιοχή του Μέσου Καλαμά.
Η σύσκεψη του Πολυδρόσου, με τη μεγάλη συμμετοχή της, αποτελεί την καλύτερη αρχή του συλλογικού αγώνα των χωριών του Μέσου Καλαμά ενάντια στην απομόνωση και την περιθωριοποίηση της περιοχής σε μια αναπτυξιακή προοπτική. Στο Πολύδροσο- στα όρια των Νομών Ιωαννίνων και Θεσπρωτίας, στο μέσο του παλιού διανομαρχιακού οδικού άξονα- στις 18 Φεβρουαρίου, θεμελιώθηκε ο συλλογικός αγώνας με στόχο να μετατραπεί ο παλιός άξονας Ιωαννίνων-Ηγουμενίτσας σε ένα νέο άξονα ήπιας ανάπτυξης, σε μια διανομαρχιακή, διαδημοτική πολιτιστική αρτηρία. Ένας συλλογικός αγώνας ξεκίνησε μαζικά κι αποφασιστικά, ένας αγώνας δίχως ημερομηνία λήξης...<br><br>Η δημοσίευση επεξεργάστηκε από: alexandros, at: 20.02.07 08:44