Καλλιπάτειρα
"Αρχόντισσα Ροδίτισσα, πώς μπήκες;
Γυναίκες διώχνει μια συνήθεια αρχαία
εδώθε". "Έχω ένα ανίψι, τον Ευκλέα,
τρία αδέρφια, γιο, πατέρα, Ολυμπιονίκες.
Να με αφήσετε πρέπει, Ελλανοδίκες,
και εγώ να καμαρώσω μες στα ωραία
κορμιά, που για το αγρίλι του Ηρακλέα
παλεύουν, θιαμαστές ψυχές αντρίκες.
Με τες άλλες γυναίκες δεν είμαι όμοια·
στον αιώνα το σόι μου θα φαντάζει
με της αντριάς τ' αμάραντα προνόμια.
Με μάλαμα γραμμένος το δοξάζει
σ’ αστραφτερό κατεβατό μαρμάρου
ύμνος χρυσός τ’ αθάνατου Πινδάρου."
Η Καλλιπάτειρα. Δια χειρός Μαβίλη. Εκείνου του λεβέντη ποιητή που έπεσε μαχόμενος ως εθελοντής για την ελευθερία της πατρικής μας γης, της Ηπείρου.
Όχι, δε σκοπεύω να κάνω φιλολογικό αφιέρωμα. Εξάλλου η ενότητα εδώ επιγράφεται ΙΔΕΕΣ και έχει άλλο προορισμό, που δε σκοπεύω να καταστρατηγήσω. Ίσα ίσα...
Λίγο πριν διάβασα το τόπικ για την επέκταση του Μουσείου, του Μουσείου του χωριού μας. Και χτες, όπως αναφέρεται και εκεί, παρακολούθησα εκ του σύνεγγυς τη συνεδρίαση του ΔΣ του Φιλοπροόδου. Σ' αυτά αναζητήστε το συνειρμό με την Καλλιπάτειρα. Κι ας μην πρόκειται για Ολυμπιακούς Αγώνες. Μα για τον αγώνα τον πολυετή και πολύπαθο να αναδείξουμε το μικρό μας χωριουδάκι. Άθλημα είναι και αυτή η προσπάθεια.
Και δυστυχώς άθλημα με ισχνή τη γυναικεία παρουσία. Τι σημασία έχει αν μετέχουν οι πατεράδες μας, τα αδέρφια μας, οι θείοι μας;
Εμείς, οι γυναίκες του Πολυδρόσου, κατά πόσο μετέχουμε;
Αναφέρομαι συγκεκριμένα, στην επέκταση του νέου μουσείου. Γιατί αλλιώς φυσικά και μετέχουν οι γυναίκες του χωριού μας. Χαρακτηριστική περίπτωση η πρόσφατη συνέλευση του Φιλοπροόδου, το τελευταίο καλοκαίρι στο χωριό. Με συντριπτική πλειοψηφία γυναικών.
Σαφώς και ισχύει και το διάβασα η πρόσκληση προς όλους για εθελοντική εργασία. Και σαφώς ήμουν εκεί χτες και θα μπορούσα να το πω εκεί αυτό που λέγω τώρα. Να ξεκαθαρίσω λοιπόν ότι ούτε παράπονο κάνω, ούτε κριτική. Μόνο προβληματισμό καταθέτω και με κύριους αποδέκτες τις ίδιες τις γυναίκες. Διότι είναι βέβαιο πως αν εμείς το επιδιώκαμε, θα είχαμε καλύτερη εκπροσώπηση στα συλλογικά όργανα. Αλλά και πιο ουσιαστική. Θέλω να πω ότι δε φτάνει μόνο η παρουσία μας σε ένα όργανο, απαιτείται και η ενεργητική μας συμμετοχή σε αυτό.
Και πάλι θα αναγκαστώ να υπογραμμίσω ότι δεν το θέτω από φεμινιστική σκοπιά, που ούτως ή άλλως δε με εκφράζει. Μόνο ως προς την αξιοποίηση όλου του έμψυχου δυναμικού του χωριού μας. Ιδιαίτερα στον τομέα της διάσωσης του λαϊκού μας πολιτισμού όπου και είναι εξαιρετικά σημαντικός ο ρόλος της γυναίκας.
Θα θυμίσω μάλιστα εδώ την υπέροχη προσπάθεια των νέων κοριτσιών του χωριού μας το περασμένο καλοκαίρι με το ανέβασμα θεατρικής παράστασης.
Ή και τη θεία Τασία, την Τσίτσω όπως τη λέμε συνήθως, με την τεράστια προσφορά της στο να τηρούνται έθιμα και παραδόσεις.
Όπως και την ιδιαίτερη αγάπη που τρέφουν οι Πολυδροσίτισσες για το χωριό με αποτέλεσμα ακόμα και όταν παντρεύονται με ξενοχωρίτες να καταφέρνουν με τον τρόπο τους να διατηρούν ζωντανή σχέση με το Βλαχώρι. Πόσες και πόσες από τις γυναίκες αυτές περνούν τις διακοπές τους στο Βλαχώρι και πολλές έχουν χτίσει και σπίτια.
Πρέπει λοιπόν και μόνες μας οι γυναίκες αλλά και όλοι μαζί (γιατί συμφέρον όλων είναι) να βρούμε τρόπο να ενισχύσουμε το ρόλο των γυναικών στα συλλογικά όργανα. Και να δώσουμε το δικό μας ξεχωριστό γυναικείο τόνο στις προσπάθειες που γίνονται για την αναβάθμιση του χωριού. Όχι μόνο από τα μετόπισθεν. Και όχι μόνο με την παθητική μας παρουσία στα όργανα. Πιο δραστήρια και πιο μαχητικά χρειάζεται να μετέχουμε. Και με προτάσεις.
Και δε μιλάω ούτε στον αέρα ούτε έξω από το χορό. Προσωπικά πήρα τη μεγάλη απόφαση να εγκατασταθώ μόνιμα στην Ήπειρο. Αρκεί βεβαίως και η υπηρεσία μου να κάνει δεκτή τη σχετική αίτηση που υπέβαλα. Αν κι εφόσον συμβεί, θα το ξέρω με βεβαιότητα γύρω στο Πάσχα, θα ήθελα να εμπλακώ στην οργάνωση του τμήματος παιδείας του μουσείου.
Ήδη στη συνέλευση του Φιλοπροόδου είχα θέσει υπόψη όλων κάποιες πρώτες σκέψεις. Πχ την οργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων που θα ελκύουν μαθητές από τις γύρω περιοχές για επισκέψεις.
Η επιχορήγηση των 25.000 ευρώ από τον ΟΠΑΠ είναι σίγουρα μια μεγάλη ευκαιρία για το μουσείο, πρέπει όμως να βρεθεί τρόπος να εξασφαλιστούν και άλλα έσοδα που θα βοηθάν στη συντήρηση του μουσείου και τη διαρκή του αναβάθμιση. Κι αυτό μόνο από τη διαδικασία των εκπαιδευτικών προγραμμάτων μπορεί να γίνει.
Στην κατεύθυνση αυτή κρίνω απαραίτητο ο όποιος τεχνολογικός εξοπλισμός γίνει τώρα να φροντίσει να καλύψει και τη διαδικτυακή αυτόνομη παρουσία του μουσείου.
Μπούσουλας στην οργάνωση του τμήματος της παιδείας αλλά και γενικότερα του μουσείου μας, μπορεί να είναι τα όσα συμβαίνουν στα άλλα μεγάλα και γνωστά μουσεία της χώρας που έχουν παρεμφερές αντικείμενο. Πχ Μπενάκη, ΙΜΕ, σπίτι Αγγελικής Χατζημιχάλη κλπ.
Δίνω και μερικά λινκ για άμεση ενημέρωση:
www.benaki.gr/index.asp?lang=gr&id=301
www.ime.gr/fhw/index.php?lg=1
www.cityofathens.gr/el/katoikoi/texnes-p...texnis-kai-paradosis
www.melt.gr/index.php?option=com_content...id=8&id=37&Itemid=74
www.vorresmuseum.gr/index.php?option=com...view&id=13&Itemid=28
www.karagiozismuseum.gr/
www.instruments-museum.gr/details2.php?l...=8&thepid=196&page=1
www.potterymuseum.gr/pub/Category.asp?lang=gr&catid=20
Σκέφτομαι ότι το αμέσως προσεχές διάστημα θα ήταν σκόπιμο ο Φιλοπρόοδος να πραγματοποιήσει οργανωμένες επισκέψεις στα μουσεία αυτά ώστε να "κλέψουμε" ιδέες για το δικό μας μουσείο αλλά και να ζητήσουμε τη συμβο(υ)λή τους στις προσπάθειές μας.
Και οπωσδήποτε να θέσουμε υπόψη τους την ύπαρξη του μουσείου μας αλλά και τις προσπάθειες που κάνουμε ώστε οι ερευνητές που τα επισκέπτονται να βρίσκουν εκεί πληροφορίες και για το δικό μας μουσείο. Είναι και για το λόγο αυτό που η διαδικτυακή παρουσία του μουσείου είναι εκ των ων ουκ άνευ.
Αυτά για την Αθήνα... Εννοείται ότι ανάλογη σχέση - διασύνδεση πρέπει να αποκτήσει το μουσείο μας με όλα τα λαογραφικά μουσεία της περιοχής μας.